Alla företag och myndigheter är benägna att ha högre risk för inbrott och få besök av obehöriga som inte vill väl. Därför är det en bra idé att utöka säkerheten med olika system, såsom en porttelefon eller larm med mera. Inbrottsrisken minskar och även dina kunder och anställda känner sig tryggare.
Med hjälp av en porttelefon kan du hålla koll på vem som kommer och går. En sådan kan också göra inspelningar under hela dygnet så att du vet vilka som gick in och ut genom dörrarna under dagen. I de fall det faktiskt skulle bli ett inbrott eller inbrottsförsök blir det lättare att identifiera inkräktaren. Detta fodrar det dock att det även finns kameraövervakning.
De uppdaterade porttelefonerna
De analoga porttelefonerna där du tryckte på en knapp och någon svarade med telefonlur i andra änden är förmodligen ganska ovanligt idag. Numera går det att koppla upp porttelefoner till din egen mobiltelefon och även interagera med andra system så det ska bli ännu säkrare. Förmågan att bygga till och bygga ut rent digitalt har blivit mycket avancerat men också lett till högre säkerhetsnivå inne på myndighetslokaler där säkerheten prioriteras stort. Vissa myndigheter som är särskilt ansvariga för rikets säkerhet måste vara extra noggranna med att inte läcka känslig information. Som artikeln från regeringen säger:
Svenska myndigheter behöver kunna agera samordnat och ge ett effektivt stöd när en eller flera aktörer i Sverige drabbas av en cyberattack.