Det är många som startar en e-handel hemifrån och på så sätt bygger upp ett eget företag. För att lyckas behöver du rätt produkt och ett bra logistiksystem, både för din och kundernas skull. Du behöver också arbeta med marknadsföring för att kraftfullt nå dina presumtiva kunder.
Det riktigt svåra kan vara att hitta ett fungerande logistiksystem, vare sig du importerar dina produkter eller tillverkar dem själv. Idag finns det dock många bra tjänster som du använda. Ett tips är att ha streckkod på din följesedel, gärna i kombination med en utskriven faktura. Investera i rätt produkt så att du både får etiketter och streckkodsläsare i ett, så kommer du att spara in mycket tid.
Välj rätt produkt
Vilken produkt som du ska sälja beror på vad som intresserar dig och vad du själv använder. Då du ska marknadsföra din produkt, så är det viktigt att du verkligen tror på vad du säljer. Att sälja en produkt som vänder sig primärt till veganer, när favoriträtten är en blodig stek, kommer bli ganska tråkigt och oinspirerande efter ett tag. Sälj bara produkter som du själv använder och som verkligen hjälper dig i vardagslivet. Det kan alltså vara klokt att du köper hem olika produkter, testar dem, och sedan väljer ut vilken eller vilka som du vill satsa på. I Sverige fungerar det bättre att sälja dyrare, men färre produkter, och att vända sig till just de kunderna.
Marknadsföring
En viktig orsak att välja en produkt som du själv använder är att det blir lättare när du ska marknadsföra den. Ett smart sätt att nå kunder är genom sociala medier och en välskriven blogg. Om du säljer träningsredskap kan du skriva informativa artiklar och ge träningsråd. Det kommer både att få folk att surfa in på din sajt, men också göra att de känner ett förtroende för dig, du verkar vara en expert på området. Att ha ett välfungerande logistiksystem med snabba leveranstider är också en slags marknadsföring.